„Fă-te medic, fă-te inginer”, dar cum rămâne cu „fă-te ce vrei tu să fii”?

22 dec. 2022

Se aude și-n stânga și-n dreapta cum învățământul românesc avansează. Tehnologiile evoluează, iar elevii se maturizează. Vedem asta în clasele de curs Bakery School. Cât de mult și-au luat în serios adolescenții rolul de viitori absolvenți și cofetari. Dar ce se întâmplă mai exact în spatele catedrelor? Acolo unde profesorii noștri își pun pe masă cunoștințele legate de cofetărie, brutărie și patiserie strânse o viață întreagă.

Află în acest articol povestea Ruxandrei Proca, profesor teorie alimentație publică în cofetărie la Bakery School din Tărtășești. Ruxandra ne-a povestit despre demersul ei în proiectul Bakery School, cum s-a adaptat noii generații Z, cum arată orele de curs ideale din perspectiva unui profesor al învățământului dual și cum își încurajează elevii să continue pe drumul cofetarilor de succes.

Puntea dintre meseria de Profesor și Director de Calitate

De 20 de ani lucrează în industria alimentară ca director de calitate, iar de 2 ani continuă să traverseze puntea dintre poziția sa și catedra profesorală Bakery School. Adeptă a provocărilor și a rezultatelor a ales fără ezitare să facă parte din echipa noastră, spunând încă de la început că acest proiect va demara o mare „schimbare în România”.

„Provocarea este cea care m-a adus aici. În meseria pe care o am de multe ori am preluat rolul unui îndrumător. Atunci când veneau inginerii în fabrică, trebuia să-i pregătesc alături de echipa mea. Diferența este că acolo îndrumam ingineri care aveau cunoștințele ancorate, iar acum predau tinerilor la început de drum.”

Ruxandra Proca - Profesor teorie alimentație publică în cofetărie la Bakery School din Tărtășești

Ruxandra este profesoară la clasele a X-a și a XI-a la liceul „Tehnologic Grigore Marin Năstase” din Tărtășești și ne spune că aspirațiile lor au devenit din ce în ce mai vizibile de la an la an. Dacă la început, aceștia nu știau ce vor să facă mai departe, acum se vede în deserturile lor cât de mult își doresc să devină mari cofetari. Ca profesor și director în industria alimentară, știe ce deficit al locurilor de muncă există în prezent. De aceea, pune preț pe cunoștințele pe care le pot dobândi elevii aici, acestea reprezentând un pilon important pentru cariera lor în cofetărie.

„Între mine și elevii mei nu există bariere. Întrebările lor contează mult pentru mine. Acolo unde există întrebări, există curiozități, iar acolo unde există curiozități poate exista performanță.” - Ruxandra Proca, profesor teorie alimentație publică în cofetărie la Bakery School din Tărtășești

De-a lungul timpului s-a simțit o oarecare tensiune între relația dintre elevi și profesori în învățământul românesc. Cu toții am auzit povești în care elevii nu se puteau deschide în fața profesorilor sau prindeau o anumită frică de a pune întrebări acolo unde nu au înțeles lecția. La Bakery School, elevii sunt apropiați de profesori. Mai mult de atât, în momentul în care au întrebări nu ezită să-i contacteze personal și să le ceară sfaturi.

La sfârșitul fiecărui an, elevii îi spun Ruxandrei cât de mult își doresc ca anul ce urmează să o vadă tot pe ea la catedră.

„Îmi place să-i încurajez. Să le ofer sprijin. Consider că acest lucru este foarte important atunci când ești în postura unui cadru didactic. Știind, că acel copil din fața mea, mă ia pe mine ca exemplu, asta înseamnă că trebuie să-l îndrum așa cum știu eu mai bine. Un moment care m-a remarcat, a fost atunci când una dintre eleve m-a sunat cu o noapte înainte de Concursul Trio Chocolate să mă întrebe despre caracteristicile ciocolatei Belcolade Amber. Am simțit cum mi s-a umplut inima de bucurie.”

Ruxandra Proca - Profesor teorie alimentație publică în cofetărie la Bakery School din Tărtășești

Într-o meserie este vorba despre multă muncă

Tinerii știu ce vor. Iar, dacă au suportul necesar și sprijin din partea apropiaților, știu că pot face orice dacă muncesc pentru asta.

Elevii noștri vin din mediile rurale, unde fără muncă cu greu poți avea viitor promițător. Majoritatea dintre ei lucrează. După 4 ore de practică și teorie la Bakery School, își încep programul de lucru. Cu toții au câte o poveste, dar un singur scop comun. În pauzele în care nu lucrează și nu cofetăresc, aceștia visează. Și văd cum viitorul lor devine mai dulce în fiecare zi. Visurile rămân cu ei, la fel și profesorii care sunt alături de ei în această călătorie.

„Facem treabă împreună. Ei mă întreabă. Eu îi ascult și le ofer îndrumare mai departe. Cu tot ajutorul oferit de echipa Bakery School: încurajările, informațiile valoroase, echipamentele puse la dispoziție, cât și bursele suplimentare, ei cu siguranță își vor îndeplini visurile.

Cu toate că întotdeaun le ofer tot suportul de care au nevoie, nu uit niciodată să le reamintesc că ei sunt singurii care pot ajunge la succes. -“Dacă îți dorești, poți face orice în ziua de astăzi.-“

Ruxandra Proca - Profesor teorie alimentație publică în cofetărie la Bakery School din Tărtășești

Într-o lume ideală, elevii devin ceea ce își doresc cu adevărat.

Înainte, părinții erau dezorientați atunci când era vorba de viitorul copilului lor. Acum, majoritatea părinților ce trec pragul înscrierilor sunt interesați să le ofere adolescenților tot ceea ce este mai bun pentru ei. Practic un viitor strălucit și un viitor asigurat, pe bune.

Primele generații de elevi au fost încurajate să se înscrie la Bakery School chiar de părinții lor. Într-adevăr, unii părinți în continuare insistă asupra viitorului copilului lor, însă așa cum ne spune și Ruxandra, „societatea are nevoie și de pătură de mijloc: un inginer nu se poate descurca dacă nu are muncitor calificat, la fel cum un doctor nu își poate face treaba fără o asistentă”.

Iar, așa cum continuăm noi, consumatorii nu se pot bucura de o amandină autentică fără un cofetar calificat.

Îți dorești să te implici alături de Puratos în dezvoltarea tinerelor generații de brutari, patiseri și cofetari?

Pregătește alături de noi un viitor mai bun: https://www.puratos.ro/ro/campaigns/bakery-school.

Mă interesează să mă implic alături de Puratos în dezvoltarea tinerelor generații de brutari, patiseri și cofetari.

Descoperă mai multe despre experiența Bakery School România

Bakery School

Bakery School

Bakery School este prima școală în sistem dual din România dedicată industriei de brutărie, patiserie, ciocolaterie. Înființată din resurse exclusiv private de Puratos România, parte a grupului belgian Puratos, școala în sistem dual deschisă în Tărtășești, județul Dâmbovița, are 24 de elevi în clasa a IX-a și alți 15 elevi în clasa a X-a.

Din pasiunea pentru călătorit, Mihaela pregătește generații care să călătorească pe drumul succesului și al meseriilor profesionale

Din pasiunea pentru călătorit, Mihaela pregătește generații care să călătorească pe drumul succesului și al meseriilor profesionale

Adeptă a cauzelor sociale și iubitoare de călătorii în jurul lumii, Mihaela vorbește despre cum experiențele profesionale și personale aduc valoare atunci când influențezi prezentul unui proiect care schimbă vieți și viitorul generațiilor tinere.

Pe urmele inovației și a generațiilor care vor o schimbare

Pe urmele inovației și a generațiilor care vor o schimbare

În acest articol aflăm de la Andreea Ciocănescu, Marketing Manager în cadrul Puratos România, cum a demarat proiectul Bakery School în perioada pandemiei, descoperim care au fost primele reușite ale școlii și cum meseriile autentice contează pentru tinerii din România.

Școala profesională nu mai este „Cenușăreasa” învățământului românesc

Școala profesională nu mai este „Cenușăreasa” învățământului românesc

Anca Elena Raicu, directoarea Liceului Tehnologic „Marin Grigore Năstase", om care susține învățământul profesional din România, și-a îndreptat atenția și eforturile către dezvoltarea școlii, și mai important către fiecare elev, încă de la începerea parteneriatului. Urmează să aflăm de la însăși, directoarea liceului, oportunitățile pe care Liceul Tehnologic „Marin Grigore Năstase” din Tărtășești le oferă elevilor din mediile rurale în ziua de astăzi, importanța studiilor în viața unui adolescent, cât și ce impact pozitiv a avut Bakery School în rândul tinerilor.

Regăsirea meseriilor ale căror standarde riscau să fie uitate

Regăsirea meseriilor ale căror standarde riscau să fie uitate

Află mai departe chiar de la Gabriela Bereș, inițiatoarea proiectului Bakery School România, care sunt pașii pe care proiectul îi urmează pentru a atinge standardele unei industrii ideale, cum va arăta viitorul tinerilor care urmează să ocupe meseriile de brutari și cofetari, cât și despre necesitatea schimbării pentru a-ți atinge visul.

Instruiți de un talent de cofetar, îndrumați mai departe de un prieten

Instruiți de un talent de cofetar, îndrumați mai departe de un prieten

Și-a dorit să fie mai mult decât un mentor, și-a dorit să le fie înainte de toate un prieten. Nu pentru că postul de mentor nu era pentru ea, din contră, pentru că știa că elevii pot învăța cu adevărat ceva doar într-un mediu prietenos, aproape de inima lor. Încă de când a îmbrăcat haina de profesor, Cristina nu s-a văzut în postura unui profesor autoritar, ci în postura unui mentor apropiat de visele și aspirațiile care contează pentru elevi, un profesor care să-i instruiască în timpul orelor, iar în pauze să le fie prieten.

Revistele franțuzești din sertarul bunicii dau roade în rândul noilor generații

Revistele franțuzești din sertarul bunicii dau roade în rândul noilor generații

Dacă am lua la mână cutia amintirilor, ne-am aduce aminte cu drag de revistele de bucate ale părinților. Acele reviste ce stăteau săptămâni întregi pe noptiera de lângă pat sau pe rafturile din bucătărie. Pentru unii acestea semnifică doar o urmă de nostalgie, însă alții își aduc aminte cu drag că acela a însemnat un mare pas în cariera lor.

Diriga ce a inspirat elevii să iubească pâinea

Diriga ce a inspirat elevii să iubească pâinea

În acest articol aflăm povestea Anei Mușat, diriginta & mentorul viitorilor noștri absolvenți. Vom descoperi secretele din spatele îngrijirii pâinii și ale unei clase întregi de adolescenți care la Bakery School au învățat cum să o pregătească.