3 aug. 2020
Analiza senzorială îți permite să transpui dorințe, percepțiile și preferințele clienților în rețete și specificații de proces. Descoperă în continuare regulile de aur ale acestei operațiuni.
Imaginează-ți că unii dintre clienții tăi se bucură mâncând împreună un cheesecake. Crezi că toți îl apreciază la fel? Crezi că, dacă le-ai spune că are conținut redus de grăsimi, gustul ar fi rămas același? S-ar păstra intactă percepția dacă semenii lor ar spune că nu le place pentru că are prea mult zahăr? Sau ar fi la fel dacă nu l-ar împărți cu prietenii, ci l-ar mânca singuri, acasă la ei?
Cercetătorii arată că, atunci când mâncăm un preparat, suntem în mod sistematic influențați de indiciile pe care le primim cu privire la acesta. Astfel, fiecare judecată pe care o facem cu privire la gust adună nu doar gustul în sine, ci și o mulțime de alte elemente: locația și contextul în care socializăm, informațiile despre produs precum eticheta, ambalajul sau brandul, chiar și cultura noastră și experiențele avute anterior cu acel produs.
Este foarte dificil, dacă nu chiar imposibil să ignori toate aceste elemente atunci când consumi un preparat, iar judecata noastră cu privire la gust este alterată de factorii menționați. Aceasta se întâmplă din cauza modului în care funcționează creierul nostru, care integrează toate părțile informației într-o singură imagine globală a produsului.
Și atunci cum putem ști ce cred oamenii despre produs, dacă sunt atât de mulți factori care le influențează aprecierea? Aici trebuie să intervină cadrul științific.
În analiza senzorială, aplicând condiții și reguli specifice, ne asigurăm că reducem și / sau controlăm efectul tuturor factorilor externi care pot avea impact asupra aprecierii produsului.
Când derulăm o analiză senzorială, ne asigurăm mereu că produsele se află în același mediu neutru și mereu în aceleași condiții. Este esențial ca evaluările să se facă într-un mediu liniștit, fără zgomote sau mirosuri deranjante. Este nevoie ca temperatura camerei să fie standardizată, ca să ne asigurăm că avem condiții stabile de testare, de la o evaluare la alta. Din același motiv, folosim de obicei tăvi, farfurii și tacâmuri albe.
Ca să ajungem la rezultate relevante ale testelor senzoriale, trebuie să aplicăm reguli specifice de evaluare:
Acest proces științific este fundamental în studierea senzațiilor pe care le avem atunci când consumăm un produs. Să nu uităm că suntem foarte sensibili la toate tipurile de influențe dincolo de gustul produsului și că suntem limitați de propria subiectivitate!
La Puratos, toate analizele senzoriale sunt derulate conform acestor norme: teste interne cu grupul nostru de experți senzoriali, în laboratoarele noastre senzoriale, dar și teste externe cu ajutorul consumatorilor finali , în laboratoarele mobile Sensobusses sau Sensoboxes . Astfel ne asigurăm că măsurăm reacțiile oamenilor față de produse într-un mod valid și cu rezultate pe care te poți baza.
Vrei să descoperi mai mult despre cum poți să fii diferit prin gustul produselor tale? Citește articolele noastre anterioare și contactează reprezentantul local Puratos.
Toate eforturile Puratos urmăresc să susțină clienții din lumea întreagă în dezvoltarea unor produse și rețete de brutărie, patiserie și ciocolată din ce în ce mai bune. Și cum cum gustul excepțional este cel care atrage aprecierea clienților față de un produs, facem tot posibilul ca produsele noastre să aibă un gust perfect. Aromele joacă un rol important aici. Dar ce sunt mai exact aromele? Care este importanța lor și când este recomandat să fie ele folosite? Catherine Vermeulen, expert in arome la Puratos, este încântată să ne spună mai mult.
Sensobus este un laborator de analiză senzorială mobil, unic și complet echipat, care se poate deplasa spre locurile în care consumatorii îți fac cumpărăturile de alimente și poate testa până la 400 de persoane zilnic. Identificarea categoriei de consumatori potențiali și aflarea preferințelor lor nu a fost niciodată mai ușoară.
Sondajul Taste Tomorrow demonstrează interesul în creștere al consumatorilor pentru o nutriție adaptată nevoilor lor. Nard Clabbers, Director Științific la Foodned.com, anterior Director de Dezvoltare la TNO, un institut olandez independent de cercetare științifică aplicată, este expert în nutriție personalizată. El ne vorbește despre cele mai recente evoluții în acest domeniu aflat la început de drum.