Polarizare în vreme de carantină: ce se schimbă în comportamentul consumatorului?

Carantina, izolarea, viața fără să ieși din casă și alte tipuri de distanțare socială și-au făcut loc aproape în fiecare parte a globului. Oamenilor li se recomandă, li se spune sau sunt obligați să rămână în casele lor. În câteva săptămâni, epidemia globală a schimbat comportamentul uman și a afectat relațiile sociale.

Fenomenul de polarizare

Fenomenul de polarizare globală, care împarte lumea în alb-negru, este foarte acut în perioadele de criză1, fie la nivel financiar, fie la nivel politic. Același lucru este valabil și în criza provocată de noul virus Corona.  

The New York Times2 prezice o creștere a „Covidivorțurilor” pe baza ratelor extrem de ridicate înregistrate în China, odată cu relaxarea crizei. În același timp, și la polul opus, publicația prezice un val de „Coronabebeluși” și, în 2033, o nouă generație de adolescenți din „Generația C”.

O altă polarizare majoră, vizibilă în criza de astăzi, împarte oamenii în „slabi sau grași”. Întrucât aproape toate activitățile sociale au fost șterse de pe ordinea de zi, oamenii rămân cu foarte mult timp liber - pe care îl petrec mâncând, în timp ce urmăresc filme și seriale. Netflix, YouTube și alți furnizori de divertisment online au înregistrat o creștere majoră a consumului de conținut, atât de mult încât au decis să reducă, cel puțin pentru încă o lună, calitatea streamingului. Astfel, colapsul internetului este împiedicat, colaps care e posibil ca urmare a utilizării fără precedent din cauza pandemiei coronavirus3.

Pe de altă parte, vânzările de echipamente de fitness în interior au crescut extrem de mult. Întârzierile la livrările acestor produse au fost raportate atât la comercianții care vând online produse de larg consum, cât și la comercianții specializați în vânzarea de articole sportive. În țări precum Belgia, unde activitățile în aer liber sunt încă permise, parcurile orașului și pădurea au fost supraaglomerate de oameni care merg pe jos, fac jogging sau se dau cu bicicleta.

 

Să te menții sau să ajungi în formă este extrem de important pentru un stil de viață sănătos, cu atât mai mult în zilele noastre. Pe această temă, Organizația Mondială a Sănătății a scris pe 23 martie 2020 într-o notă informativă despre Covid-19 și bolile netransmisibile: „Un stil de viață sănătos va face ca toate funcțiile corporale să funcționeze mai bine, inclusiv imunitatea. Dietele sănătoase, cu multe fructe și legume, menținerea activității fizice, renunțarea la fumat, limitarea sau evitarea consumului de alcool și somnul suficient sunt componentele cheie ale unui stil de viață sănătos”.

Pe lângă un stil de viață activ, a urma o dietă sănătoasă face de asemenea parte dintr-un stil de viață sănătos. Declarația FAO (Organizația pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite) este clară: „Deși niciun fel de alimente sau suplimente alimentare nu pot preveni infecția cu Covid-19, menținerea unei diete sănătoase este o parte importantă a susținerii unui sistem imunitar puternic.”

1 https://www.nytimes.com/2020/03/27/world/coronavirus-lockdown-relationships.html
2 https://www.caixabankresearch.com/en/polarisation-legacy-financial-crisis-and-other-contextual-forces
3 https://edition.cnn.com/2020/03/19/tech/netflix-internet-overload-eu/index.html

Mai multe despre obiceiurile de consum înainte și în timpul Covid-1

Înainte de focarul Covid-19, consumatorii adoptaseră deja o abordare proactivă în ceea ce privește stilul de alimentație cu scopul de a-și menține o sănătate bună și un sistem imunitar bun. 53% din consumatorii globali și-au schimbat alimentația și stilul de viață pentru a-și îmbunătăți sistemul imunitar4. Cele mai răspândite schimbări de alimentație pe care consumatorii le-au făcut înainte de criză sunt:

  • Mănâncă mai multe fructe și legume proaspete (63%)

  • Aportul crescut de proteine ​​(62%)

  • Aport redus de zahăr (56%)

  • Creșterea aportului de vitamine și minerale (40%)

În timpul crizei, oamenii și-au schimbat din nou obiceiurile de consum: așa cum era de așteptat, într-un moment în care e nevoie de provizii, a crescut achiziția alimentelor de cămară, cum ar fi conservele. De asemenea, luând ca exemplu cifrele de anul trecut din SUA,  au crescut foarte mult vânzările la opțiunile pe bază de plante, cum ar fi laptele de ovăz (+ 347%), alternativele la carne (+ 206%), produsele probiotice (kombucha + 10%). Pe de altă parte, a scăzut vânzarea de fructe și legume proaspete (măr-3%, țelină -19%), ceea ce ar putea fi legat de faptul că acestea nu se mai găsesc sau sunt perisabile.

4 http://www.fao.org/3/ca8380en/CA8380EN.pdf
5 Nielsen
6 FMCG Gurus

Ce urmează după Covid-19?

Care va fi comportamentul consumatorului după Covid-19? Numai timpul ne va spune, dar pe baza experienței din China, ne așteptăm ca modelele de cumpărare adoptate în timpul focarului să aibă un impact de durată asupra consumatorilor5: în căutarea alimentelor sănătoase vor fi mai sensibili la informațiile nutriționale de pe etichete sau se vor baza pe aplicațiile de cumpărături online pe care le-au descoperit în această perioadă.

Între timp, pentru că aveți un stil de viață restricționat, vă invităm să descoperiți pe blogul nostru măsuri pe care le puteți lua în lupta împotriva COVID-19 pentru a vă îmbunătăți sănătatea și bunăstarea personală.