Indicele glicemic

Indicele glicemic (sau IG) este o unitate de măsură a impactului carbohidraţilor asupra nivelului de zahăr din sânge, arătând cât de repede organismul metabolizează carbohidraţi.

Ce se întâmplă când mâncăm carbohidraţi?

Când se consumă alimente cu conţinut de carbohidraţi, există o creştere corespunzătoare şi o scădere ulterioară a nivelului de zahăr din sânge, ca răspuns glicemic. Acest răspuns este relevant, de exemplu, pentru controlarea apetitului, a nutriţiei sportivilor şi a celei necesare pentru diabetici.

Dietele cu IG scăzut au fost asociate cu beneficii de sănătate cum sunt riscul redus de diabet, controlul greutăţii, nivel redus de apariţie a bolilor cardiovasculare şi performanţe fizice şi cognitive îmbunătăţite. Printre alimentele care intră în categoria celor cu IG redus se numără terciul de ovăz, spaghetele, grâul integral, hummus şi mere. 

Utilizând IG ca ghid pentru porţia de carbohidraţi necesară, veţi mânca: 

• Porţii mici de alimente cu nivel mare de IG (carbohidraţi cu ardere rapidă)

• Porţii mai mari de alimente cu nivel redus de IG (carbohidraţi cu ardere lentă)

Reţineţi că IG poate varia. O serie de factori influenţează rata şi durata răspunsului glicemic şi există variaţii semnificative, de la persoană la persoană şi chiar şi în cazul aceluiaşi individ, în zile diferite.